Japanse lak is het sap van de lakboom Rhus Vernicifera, afkomstig uit Oost-Azië. Lak heeft de Oost-Aziatische cultuur aanzienlijk gevormd en is al ongeveer acht millennia door mensen in gebruik. Harmen Brethouwer presenteert in Museum Kranenburgh een reeks panelen gewijd aan het genie van de Japanse lak. Het werk kan worden opgevat als een eerbetoon aan een medium dat nog grotendeels onbekend is bij westerse kunstenaars en belicht alle denkbare aspecten daarvan op een ingrijpende manier.
Gelijktijdig met de tentoonstelling in Museum Kranenburgh is het boek Scratching Lacquer verschenen. Het ontwerp voor het boek is rustig en simpel. Daarmee doet het recht aan het lakwerk van Harmen Brethouwer. De spreads met het werk zijn gedrukt op een zacht glanzend papier en zijn lichtgrijs getint met een witte zone voor titel en gegevens. Daardoor werkt het grijze vlak als een muur waar de werken aan zijn opgehangen. Het boek opent rustig met een essay van Monika Kopplin op mat papier. Zo rustig en simpel als het binnenwerk is zo uitgesproken is het omslag. Hier is het werk Red on black op een uitgesproken en spannende manier uitgekaderd op het omslag geplaatst.
soort project boek omvang 84 pagina’s formaat 220 x 265 mm editie tweetalig: Engels en Duits werkzaamheden concept, ontwerp, realisatie, productie
in opdracht vanHarmen Brethouwer auteurMonika Kopplin vertaling Howard Fine fotografie Joris Lugtigheid
uitgever Hidde van Seggelen lithografie Marc Gijzen druk NPN Drukkers bindwerk Van Hees – Patist Boekbinders