Voor de campagne bij de expositie ‘Fuji, iconische berg in beeld’ in het Japanmuseum SieboldHuis schroomden Beukers Scholma grafisch ontwerpers er niet voor om een clichébeeld in te zetten: dat van de rijzende zon. De bekende rode cirkel op de Japanse vlag is echter diapositief gebruikt, waardoor het een soort patrijspoort werd die uitkijkt op de Fuji. Op sociale media tolt de cirkel vrolijk rond zodat je steeds een ander gezicht op deze heilige berg ziet.
In hun landschappen beelden Hiroshige en Hokusai (aan wie de tweedelige expositie is gewijd) beelden de berg meestal klein in de achtergrond af. Op hun beurt focust Beukers Scholma juist op de Fuji in en zetten hem centraal.
De verticaal op donkerrode ondergrond geplaatste typografie – als Japanse karakters – is een tweede raak benut cliché. Ondanks dat het rechthoekige vlak als tekstdrager de afbeelding grotendeels afdekt, is dit wel met respect gebeurd. Maar het alleraardigste van deze oplossing is wel dat het niet geheel dekkende rood als extra kleurlaag èn letterlijke betekenislaag over de in oorspronkelijke kleurgangen opgebouwde houtsnede ligt; als subtiele knipoog met deze oer-grafische kunst.
Fuji. Iconische berg in beeld –
Dutch Design Daily