Historisch onderzoeksbureau Stad en Bedrijf maakt boeken met een solide basis in historisch (archief)onderzoek en veel ruimte voor beeld. Ze beoogt een bijzondere combinatie van helderheid en diepgang in haar publicaties. Vanzelfsprekend moet dat in de huisstijl tot uitdrukking komen.
De belofte van een frisse presentatie van feiten tintelt van het papier met een jaartallenmotief in zacht zilver op wit. In een diapositieve uitwerking keert het cijferpatroon terug op de plano gedrukte envelop. De zilveren voorkant is omgevouwen en maakt twee zilveren vlakken op de witte achterkant. Dat zegt iets over het karakter van Stad en Bedrijf. Immers, niet alleen de voorkant van een geschiedenis verdient aandacht, ook wat niet voor de hand ligt draagt bij aan een genuanceerd beeld. De achterkant dus.
Op het visitekaartje ten slotte krijgt het basispatroon een persoonlijke toets. Elke medewerker kiest vijf jaartallen met een speciale betekenis, die oplichten tussen de andere in hun zilveren ondergrond.
‘Een eigentijds bureau, die Stad en bedrijf’, knipoogt Haico. ‘Archiefonderzoek stoffig? Hoezo?’
Resultaat is een elegant typografisch spel in een sprankelende huisstijl.