De titel ‘FootPrints’ ligt letterlijk als een voetafdruk, dus met reliëf, in het omslag. Een sterke metafoor voor het oeuvre van Co Rentmeester, Nederlands fotograaf en winnaar van de World Press Photo van het Jaar in 1967. Rentmeesters koos zelf de titel, die inspireerde tot de lasergravering waarmee het reliëf is gemaakt. ‘Zo’n vondst is altijd geweldig,’ zegt Haico. ‘Het vernuft dat ook in zijn fotografie zit, het stempel dat hij op de fotografie heeft gedrukt, de afdruk, het zit er allemaal in, samengebald in één technisch hoogstandje.’ De keuze voor de sneeuwaap op het omslag (publiekseditie) onderstreept dat Rentmeester meer is dan een gelauwerd oorlogsfotograaf. Weliswaar vergaarde hij internationale roem met de ‘Tankgunner’ in Vietnam (speciale editie), zijn werk kent veel meer facetten. Het eerste deel van zijn veertigjarige loopbaan werkte Rentmeester voor Life Magazine en andere tijdschriften. Daarom ademt het binnenwerk een magazine-achtige sfeer. In navolging van de spreads die deze periode illustreren, staan de bijschriften brutaalweg in de foto’s. Vervolgens is er het rauwe van de oorlog, de technische inventiviteit van de sportfotografie, de heroïek in de Marlboro-campagne, de gevoeligheid in het ‘kleine’ nieuws. En natuurlijk het iconische beeld van Michael Jordan, dat de basis was voor Nike’s ‘Air Jordan’ campagne. Zijn foto’s vertellen verhalen, trekken sporen in de tijd. De indeling door Beukers Scholma brengt lijn aan in het geheel. De persoonlijke ervaringen die Rentmeester daarbij heeft opgetekend, maken het nog indrukwekkender. Al met al een intrigerend overzicht van een groot fotograaf.
soort project fotoboek omvang 328 pagina’s edities Nederlands en Engels werkzaamheden ontwerp, realisatie, bijdrage beeldredactie
in opdracht van Uitgeverij De Kunst voor Co Rentmeester beeldredactie Johan ten Berg auteur Hans Rooseboom druk Epos Press